Dzienna dieta dla chorych na Hashimoto

Jadłospis jest pełnowartościowy, skomponowany dla osób chorujących na Hashimoto.

BEZGLUTENOWY, BEZ MLEKA

Wartość energetyczna: 1538 kcal

Dieta jest zbilansowana i zawiera odpowiednie ilości składników mineralnych i kluczowych witamin przy chorobie Hashimoto. W związku z tym, że bardzo trudno osiągnąć wystarczającą dawkę witaminy D z pożywieniem, zaleca się jej suplementację w odpowiedniej dawce dostosowanej do zapotrzebowania organizmu.

Chcesz poznać pełne charakterystykę diety dla chorych na Hashimoto to zapoznaj się z artykułem “Dieta w chorobie Hashimoto – założenia, charakterystyka składników odżywczych, przykładowa dieta”.

I śniadanie

UWAGA: przed śniadaniem, zaraz po wstaniu należy wypić łyżkę oleju lnianego i popić szklanka wody niegazowana z plasterkiem cytryny

Sałatka z komosy i świeżych warzyw

Kawa z mlekiem ryżowym

II śniadanie

Smoothie pomarańczowo-cynamonowe

Wafle ryżowe z solą morską – 20 g (2 x Sztuka)

Woda mineralna z cytryną

Obiad

Makaron z cukinii z klopsikami z indyka w sosie marchewkowym

Pure z ziemniaków z koperkiem – 190 g (2 x Gałka)

Ćwikła – 100 g (4 x Łyżka)

Woda mineralna z cytryną

Podwieczorek

Jabłko – 1 szt. (ok. 150 g)

Orzechy brazylijskie – 1 szt.

Woda mineralna z cytryną

Kolacja

Omlet z pieczarkami i szczypiorkiem

Herbata czarna z cytryną, bez cukru

Przepis na sałatkę z komosy ryżowej i świeżych warzyw:

Komosa ryżowa (Quinoa), ziarna – 40 g (2.86 x Łyżka)

Ogórek – 40 g (1 x Sztuka)

Pomidory koktajlowe – 80 g (4 x Sztuka)

Żurawina suszona – 12 g (1 x Łyżka)

Szczypiorek – 10 g (2 x Łyżeczka)

Pietruszka, liście – 6 g (1 x Łyżeczka)

Rzodkiewka – 30 g (2 x Sztuka)

Oliwa z oliwek – 5 g (0.5 x Łyżka)

Cytryna – 40 g (0.5 x Sztuka)

Pieprz czarny mielony – 1 g (1 x Szczypta)

Sól biała – 2 g (2 x Szczypta)

Czas przygotowania: 30 minut

1. Komosę dokładnie wypłucz, zalej wodą ok. 1 cm nad komosę. Lekko posól wodę i gotuj ok. 20 min. aż do wchłonięcia płynu. Odstaw do ostudzenia.

2. Pokrój ogórka i pomidorka, posiekaj szczypiorek i pietruszkę, rzodkiewki pokrój w ćwiartki.

3. Do wystudzonej komosy dodaj warzywa, żurawinę, oliwę, przypraw solą i pieprzem. Skrop sokiem z cytryny.

Przepis na Smoothie pomarańczowo-cynamonowe:

Woda mineralna niegazowana – 375 g (1.5 x Szklanka)

Pomarańcza – 200 g (1 x Sztuka)

Cynamon – 5 g (1 x Łyżeczka)

Ksylitol – 17 g (2.43 x Łyżeczka)

Nasiona chia – 10 g (2 x Łyżeczka)

Czas przygotowania: 5 minut

1. Obierz pomarańczę, podziel na cząstki, a następnie zmiksuj.

2. Dodaj wodę, nasiona chia, cynamon i ksylitol. Wszystko jeszcze raz wymieszaj.

Przepis Makaron z cukinii z klopsikami z indyka w sosie marchewkowym:

MAKARON Z CUKINII (przepis na 1 porcję)

Sól biała – 2 g (2 x Szczypta)

Sezam, nasiona – 10 g (1 x Łyżka)

Cukinia – 300 g (1 x Sztuka)

Olej rzepakowy – 5 g (0.5 x Łyżka)

Czas przygotowania: 15 minut

1. Obieraczką do warzyw wytnij paski cukinii aż do nasion.

2. Wstążki cukinii wymieszaj z olejem i pozostaw na 15 min.

3. Rozgrzej patelnię i wrzuć na nią wstążki cukinii. W razie potrzeby dodaj kilka łyżek wody. Dodaj szczyptę soli do smaku. Duś do czasu zmięknienia cukinii.

4. Posyp sezamem.

KLOPSIKI Z INDYKA W SOSIE MARCHEWKOWYM (PRZEPIS NA 4 PORCJE)

UWAGA: Zjedz 1 z 4 porcji (resztę można zjeść kolejnego dnia, zamrozić lub podzielić się z rodziną)

Skrobia ziemniaczana – 12 g (0.48 x Łyżka)

Majeranek – 4 g (1 x Łyżeczka)

Bazylia (suszona) – 4 g (1 x Łyżeczka)

Mięso z piersi indyka, bez skóry – 500 g (5 x Porcja)

Cebula – 100 g (1 x Sztuka)

Marchew – 90 g (2 x Sztuka)

Sól morska – 3 g (3 x Szczypta)

Pieprz czarny mielony – 1 g (1 x Szczypta)

Pietruszka, liście – 12 g (2 x Łyżeczka)

Olej rzepakowy – 5 g (0.5 x Łyżka)

Woda – 250 g (1 x Szklanka)

Czas przygotowania: 30 minut

1.Zmiel mięso. Przełóż do miski, dodaj posiekaną cebulę, dodaj kilka łyżek wody.

2. Dodaj sól i pieprz, majeranek, posikaną natkę pietruszki.

3. Masę wyrób dokładnie na gładką masę.

4. Uformuj pulpety wielkości orzechów włoskich.

5. Usmaż pulpety na wodzie z odrobiną oleju (pół łyżki).

6. Przełóż pulpety do rondelka z pokrywką, zalej szklanką wrzątku i dodaj startą marchewkę na dużych oczkach. Dodaj bazylię i szczyptę soli.

7. Duś mięso z marchewką w sosie pod przykrywką ok. 10 min. Pod koniec duszenia dodaj mąkę ziemniaczaną rozmieszanej w kilku łyżkach wody aby zagęścić sos.

Przepis omlet z pieczarkami i szczypiorkiem:

OMLET Z PIECZARKAMI I SZCZYPIORKIEM (przepis na 1 porcję)

Olej rzepakowy – 2 g (0.2 x Łyżka)

Tymianek – 4 g (1 x Łyżeczka)

Pieczarka uprawna, świeża – 40 g (2 x Sztuka)

Ogórki, kiszone – 60 g (1 x Sztuka)

Sałata lodowa – 40 g (2 x Liść)

Słonecznik, nasiona, łuskane – 10 g (1 x Łyżka)

Pomidor – 120 g (1 x Sztuka)

Pieprz czarny mielony – 1 g (1 x Szczypta)

Czarnuszka – 2 g (0.4 x Łyżeczka)

Jaja kurze całe – 112 g (2 x Sztuka)

Sól morska – 1 g (1 x Szczypta)

Szczypiorek – 10 g (2 x Łyżeczka)

Czas przygotowania: 15 minut

1. Pieczarki obierz, pokrój na paski i smaż na lekko przesmarowanej patelni olejem. Dodaj tymianek. Po usmażeniu pieczarek ściągnij je z patelni.

2. Na tą samą patelnie wsyp słonecznik. Lekko go upraż.

3. Jajka rozbij i roztrzep trzepaczką na jednolitą masę. Dadaj sól, pieprz, czarnuszkę.

4. Wylej jajka na patelnię ze słonecznikiem. Po minucie wysyp pieczarki, pocięty szczypiorek.

5. Kiedy masa się lekko zetnie omlet złóż na pół i smaż jeszcze chwilkę.

6. W tym czasie przygotuj sałatę – porwij liście na drobniejsze części. Pomidory pokrój na cząstki, ogórki na talarki. Wszystko wymieszaj w sałatkę.

7. Omlet wyłóż na talerz, dołóż sałatkę.

8 komentarzy

    1. Dziękuje Zofio 🙂
      Sama jestem dość zajętą osobą, a muszę codziennie gotować dla rodziny. Dlatego staram się przygotowywać łatwe i szybkie menu, które nie będzie ode mnie wymagało wielogodzinnego siedzenia w kuchni 🙂 Dodatkowo część dan można mrozić i wykorzystywać później.
      Pozdrawiam 🙂

      Ania z Mam Hashimoto
  1. Dobrze, że coraz więcej się o tym mówi. Bardzo podoba mi się pomysł na pierwsze śniadanie i zróżnicowanie. Po przeczytaniu książki dietetyka Marka Zaremby: Wygraj z Candidą, czuję, że hashimoto może być spowodowana przerostem grzybów w organizmie. Dlatego tez unikałabym czarnej herbaty, ogórków kiszonych, ćwikły i grzybów. Wiem, sama doświadczyłam candidy przez kilka lat. Warto wprowadzać rozgrzewające posiłki, zupy, pieczone i duszone warzywa. Chętnie zobaczę przykłady zdjęć do każdego posiłku. Życzę powodzenia i dobrego dnia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *